IDENTITEIT

27-01-2031

Pedagogisch

Voor leerlingen is het echt belangrijk dat school een vertrouwde plek is waar ze zich veilig voelen. Als dit ontbreekt gaan leerlingen niet met plezier naar school. Door een goed pedagogisch klimaat te ontwikkelen zorgen wij ervoor dat leerlingen respect naar elkaar maar ook naar de leerkrachten tonen. Hierdoor wordt iedereen geaccepteerd hoe hij of zij is en waar hij of zij in gelooft. Ook zorgt het pestprotocol ervoor dat leerlingen zich veiliger voelen. Verder zorgen wij ervoor dat elke leerkracht als een vertrouwens persoon wordt gezien door de leerlingen. Hierdoor kunnen de leerlingen altijd naar de leerkracht om iets vertrouwelijks te vertellen. 

Didactisch

Op onze basisschool bieden wij modern onderwijs aan. Wij bieden onderwijs aan die meegaat met de tijd. We focussen ons op de digitalisering van ons onderwijs. Dit houdt in dat onze school werkt met verschillende elektronische middelen. Hierbij kun je denken aan tablet's, laptops, VR-brillen en digitale borden. Iedere leerling is in het bezit van een tablet waarop ze methodes ook digitaal kunnen gebruiken. We gaan niet alle lessen digitaal geven, een aantal lessen zullen via schrift worden gegeven.  We vinden het belangrijk dat ieder kind recht heeft op passend en goed onderwijs, hiervoor is het van belang dat de leerkrachten genoeg kennis hebben over de stof die wordt aangeboden aan de leerlingen. 

Op onze school hebben we ook projectweken. Om de projectweken zo goed mogelijk te laten aansluiten hebben we ervoor gekozen om deze voor vakdocenten te laten geven. De Vrije Vlinder vindt het belangrijk dat leerlingen in de projectweken, waarin verschillende thema's en vakken worden aangeboden, zo goed mogelijk worden begeleid op een creatieve, spelende en ontdekkende manier. 

Ook hebben wij voor de vakken bewegingsonderwijs, handvaardigheid en muziek een vakdocent.

Maatschappelijk

De vrije vlinder is een openbare basisschool waar iedereen welkom is. Cultuur, geloof of maatschappelijke achtergrond is allemaal welkom. De kinderen leren hier dat iedereen gelijk is. Ze zien elkaars talenten en kwaliteiten en niet welke achtergrond ze hebben. Hierdoor krijgen kinderen respect voor elkaar.

Ook vinden wij het belangrijk dat kinderen kunnen samenwerken. Dit kan goed van pas komen in het latere leven. Door hier op de basisschool al mee te beginnen hebben kinderen ruim de tijd om dit goed te ontwikkelen. Dit gebeurd vooral bij het vrij kiezen op vrijdag middag omdat elke week de groepen anders zijn. Daarnaast is zelfstandigheid ook erg belangrijk, dit ontwikkelen ze vooral in de klas. Eerst zelf proberen, dan je groepje vragen en daarna pas de leerkracht. 

Levensbeschouwelijk

Wij zijn een openbare school waar ieder kind welkom is. Op onze school staan normen en waarden, respect,  en gelijkheid centraal. Hiermee creëren we voor alle kinderen het gevoel dat ze welkom zijn op onze school. Op onze school zal iedereen gelijk behandeld worden. Wij hebben een multiculturele grondslag. Elke cultuur die wij tegen komen respecteren en accepteren wij op onze school.  We vinden dit belangrijk, omdat leerlingen zo verschillende culturen leren kennen en hierdoor sneller een ander accepteren. Dit betekend dat er verschillende feestdagen gevierd worden of onder aandacht gebracht worden.

Wat we erg belangrijk vinden is dat de leerlingen leren met elkaar, maar ook zeker over en van elkaar!

Onderwijs 2032

Het onderwijs dat wij bieden is gericht op de toekomst. Wij zijn een openbare school met een multiculturele grondslag. We vinden het daarom belangrijk om in ons onderwijs terug te laten komen dat je geen onderscheid mag maken in iemands cultuur en/of  achtergrond. We hebben respect voor elkaar, ongeacht iemands cultuur en/of achtergrond!!!

 Een ''eigen ik'' creëren vinden wij heel belangrijk. Je eigen mening vormen, wat vind jij belangrijk in het leven en waarom. We proberen dit zo goed mogelijk te stimuleren in ons onderwijs. Niets is goed of fout.

In het onderwijs laten wij de leerlingen bezig gaan met de vaardigheden zie zij later nodig zullen hebben. Digitalisering speelt daarin een grote rol. We zullen daarom ook gaan werken met Snappet. Dit is een programma waarbij leerlingen oefeningen kunnen maken op elektronische middelen. Wel vinden wij het leren en lezen uit boeken nog steeds belangrijk en blijven wij dit stimuleren en doen om het lezen en schrijven te ontwikkelen.

21st-century skills
In ons onderwijs nemen wij de 21st-century skills ook mee. Wil je weten hoe wij dat doen? Klik dan op de knop inspiratie hieronder.

Bewegend leren

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat beweging zorgt voor betere leerprestaties. Door de beweging krijg je meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Wij gaan het onderwijssysteem veranderen door bewegen en leren te combineren.

Bron: https://springlab.nl/masterplan-bewegend-leren/ opgehaald op 26-01-2021 

Wat verwachten wij hierbij van onze docenten?

De leerkrachten op De Vrije Vlinder proberen zo goed mogelijk de 5 verschillende rollen als leerkracht uit te voeren. Hiermee wordt rekening gehouden met het pedagogisch, didactisch, maatschappelijk en levensbeschouwelijk aspect. Hieronder staan de 5 verschillende rollen nog even kort uitgelegd:

Coach

  • Leerkrachten moeten de leerlingen kunnen motiveren en steunen. Ze moeten een veilig pedagogisch klimaat ontwikkelen in de klas waardoor er een veilige sfeer ontstaat. 
  • Kinderen moet je leren leren. Zo leert het kind zich steeds beter te redden.

Expert

  • De leerkrachten moeten kennis hebben over hun eigen vak en de lesstof die ze geven. Ze moeten duidelijke uitleg kunnen geven over de stof van een bepaald onderwerp. Ook moeten ze goede didactische vaardigheden hebben. 

Onderzoeker

  • De leerkrachten moeten een onderzoekende houding hebben. Een onderzoekende houding is een belangrijke houding voor het opdoen van nieuwe praktijkkennis en het eigen handelen te verbeteren. 
  • Belangrijke voorwaarden voor de onderzoekende houding zijn: Kunnen samenwerken, kunnen reflecteren op zichzelf en feedback geven op een ander.
  • Net zoals bij de leerlingen is het belangrijk dat de leerkrachten leren van en met elkaar!
  • Het maatschappelijke gedeelte sluit hier goed bij aan, omdat je eerst zelf proberen moet proberen, dan je groepsgenoten vragen om hulp en dan pas de leerkracht. Doordat je het eerst zelf moet doen bouw je een onderzoekende houding op. Onderzoekend leren is dus belangrijk!

Model

  • De leerkracht moet een voorbeeld rol zijn voor de leerlingen. Jouw identiteit, jouw eenheid van zijn, is zichtbaar en merkbaar voor de leerlingen. Wat de leerkracht niet wilt zijn bij de leerlingen, moet hij/zij zelf ook niet doen. Hierbij kun je denken aan het levensbeschouwelijke gedeelte. Als leerkrachten leerlingen niet discrimineren op cultuur en/of achtergrond zullen leerlingen dit ook minder snel doen.
  • Je bent zelf ook een deel van de rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving, ten minste wanneer je er gevoelig voor bent en erover praat. Het is belangrijk dat je jezelf goed kent.

Ontwerper 

  • De leerkracht moet er in de klas voorzorgen dat hij/zij een uitdagende leeromgeving creëert. Een omgeving waar veel te ontdekken valt, maar waarin de leerlingen ook leren systematiseren. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de interesses van de leerlingen. Bij het ontwerpen hoort ook de keuze van uitnodigende materialen. hierdoor zullen de leerlingen betrokken zijn. Je moet de leerlingen eerst de tijd en ruimte geven om te experimenteren met de materialen. Als ontwerper moet je dus rekeningen houding met het didactische aspect maar ook zeker met het maatschappelijke aspect.

Wat nog meer belangrijk is, zijn de basisbehoeften:

Relatie: Ik hoor erbij 

Competentie: Ik kan het 

Autonomie: Ik kan het zelf

Westerenkweg 27, 8172 VT Vaassen, Nederland
Spreid je vleugels naar de toekomst
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin